'Store Abde' dømt for overfald på kvinde



KØBENHAVNS BYRET (Ekstra Bladet): Abderrozak 'Store Abde' Benerabe er netop idømt seks måneders fængsel. Til gengæld slap har han for betinget udvisning.
 
Anklageren, Louise Pedersen, havde krævet seks måneders fængsel samt betinget udvisning. Til gengæld mente forsvareren, Gitte Juul Jensen, at hendes klient skulle have tre til fire måneders fængsel og ingen betinget udvisning.
 
Abderrozak 'Store Abde' Benarabe, der er marrokansk statsborger, var tiltalt for et overfald på en dengang 23-årig kvinde. Det skete 23. maj i fjor i området ved Sct. Hans Torv på Nørrebro. Ifølge anklageren stak han kvinden en kraftig lussing samt flere knytnæveslag i ansigtet og tog fat i hende, så hun væltede ned på jorden.
 
Siden sparkede han ifølge anklageren offeret mindst ti gange.
I det store hele erkender han sagen.
- Det tog overhånd, det gjorde det nok.

Sådan lød Abderrozak ’Store A’ Benarabes egen konklusion om det voldelige overfald, da han blev fremstillet i grundlovsforhør.

Følte sig forfulgt
Ved dagens retsmøde forklarede han følgende:
- Gennem længere tid har hun forfulgt mig, forklarede han.

Se også: Efter 9 måneders flugt: 'Store A' bag tremmer

Han nægter at have haft noget kørende med kvinden.
- Det begyndte en dag, hvor jeg var oppe at træne. Der ringede en af mine venner og sagde, at en kvinde spurgte efter mig. Hun sagde, hun skyldte mig penge.
- Kort efter mødtes jeg med hende på min stamcafe i Blågårdsgade. Her snakkede hun om narko. Samtidig vendte hun det om, som om jeg nu skyldte hende penge.

Efter mødet på cafeen tog han hjem og gik i bad. Her ringede det på dørtelefonen. Han åbnede uden at tjekke, hvem det var, og gik tilbage i bad.
- Da jeg kom ud, stod hun i min stue. Hun sagde, hun var vild med mig. Så smed jeg hende ud.
- Det stod på i længere tid. Hun ringede og skrev sms’er. Hun ringede også på min dør om natten.
- På et tidspunkt tog jeg på ferie i Marokko. Da jeg kom hjem og tændte for telefonen ude i lufthavnen, var der 80 eller 100 beskeder på telefonen. Det var sådan noget med stop bandekrigen og alt muligt.

'Bøsse' grafitti på døren
- Da jeg kom hjem til lejligheden på Nørrebro, havde hun skrevet ’Bøsse’ og mit telefonnummer med sprittusch på væggen ved siden af hoveddøren.
- Min fætter fra Spanien havde lånt lejligheden, men jeg var væk. Han sagde, at hun havde været forbi med fire-fem breve. Der stod, hun elskede mig og den slags. Jeg rev dem i stykker og smed dem ud.
- Så ringede hun igen på telefonen. Jeg tænkte, at nu måtte det stoppe. Og derfor aftalte jeg at mødes med hende på Skt. Hans Torv.
Ved mødet krævede han hendes telefon.
- Det skulle stoppe nu. Så jeg fik hendes telefon, fordi jeg ville smide den væk. Jeg var vred, og vi skændtes. Jeg gav hende flad, og så spyttede hun mig i ansigtet. Her slog det klik for mig.
- Jeg har sparket hende, ja det har jeg. Men jeg har ikke sparket hende ti gange i hovedet, forklarede han.

Efter voldsepisoden cyklede han hjem og pakkede en taske. Derefter rejste han til udlandet.

Offeret er død
Kvinden har ikke vidnet, da hun for nylig er død.

Se også: Skulle vidne mod Store A: Kronvidne fundet død

Kvindens forklaring, der er afgivet ved indenretligt forhør, blev ikke dokumenteret ved dagens retsmøde.

Siden overfaldet har 40-årige Benarabe været eftersøgt. 12. januar blev han ved en tilfældighed anholdt i Næstved.

Ud over overfaldet er han også tiltalt for at have frataget offeret hendes telefon, som han derefter smed væk.

Ligeledes er han tiltalt for at have tre nøglebrikker, der stammede fra et indbrud i butikken Afrika Kontakt, der ligger i Blågårdsgade.
 
Ud over fire-fem politifolk var to-tre bekendte og og et enkelt tæt familiemedlem til Benarabe til stede ved dagens retsmøde.

Benarabe er flere gange tidligere dømt for både vold, grov vold og samt har fået dom i en større hashsag.

'Store Abde'
Af både politiet og kilder i miljøet er Abderizzak 'Store Abde' Benarabe beskrevet som en af de centrale figurer i bandemiljøet på indre Nørrebro.
 
For nogle år siden var han tiltalt i en dengang meget omtalt sag, hvor to polske lejemordere angiveligt blev hentet til Danmark for at begå lejemord.

Både byretten og landsretten frikendte Benarabe på baggrund i såkaldt frivillig tilbagetræden. I stedet fik han flere års fængsel for grov vold og afpresning.
 
I fjor lavede DR en dokumentar om ham, hvor de fulgte ham til det borgerkrigshærgede Syrien. Her besøgte Benarabe fronten. ligesom han i programmet tilkendegav stigende religiøs interesse for Islam.

Senest har flere medier beskrevet, hvordan han under sin varetægtsfængsling blev overfaldet under en gårdtur i Vestre Fængsel.

En række medlemmer af grupperingen LTF er sigtet i sagen om overfaldet.

Comments